Thursday, May 15, 2008

Sekadar Renungan


Imam Al-Ghazali pernah menyatakan


Kelazatan akan datang setelah ada mahabbah. Mahabbah timbul daripada Makrifat. Manakala Makrifat pula lahir dari hati yang bersih, fikiran yang murni dan sentiasa memikirkan kebesaran, dan sifat-sifatNya serta serta kekuasaanNya yang menguasai kerajaan lanngit dan bumi.


Nikmat yang terbesar ialah nikmat apabila dapat melihat keindahan kekuasaan Allah S.W.T. Apabila manusia telah mencapai peringkat tersebut, lidah akan kelu, pena akan patah apabila cuba untuk menggambarkannya secara lisan dan tulisan. Jika manusia mengecapi nikmat yang sedemikian, bukan lagi syurga atau takutkan neraka yang menjadi matlamat atau mendorong manusia taat dan menghambakan diri kepada Khaliq, sebaliknya terpancar satu perasaan dalam cinta dan rindu dalam qalbu manusia.


Rabi`atul Adawiyyah, seorang wanita yang cinta kepada Allah menzahirkan perasaan tersebut dalam nukilan syairnya seperti berikut:


Cintaku kepadaMu dua,


Cinta asmara dan cinta hak,


Hatiku penuh dengan asmara


Hijab terbuka melihat Engkau


Itu semua aku tak berjasa


Engkaulah sendiri terpuji.


Manifestasi melihat keindahan Ilahi dapat digambarkan sebagaimana sabda Nabi Muhammad S.A. W yang bermaksud

"Allah S.W.T berkata : Bagi hamba-hamba yang soleh telah kusediakan apa yang tak pernah dilihat mata, tak pernah dilihat telinga, bahkan tak pernah terlintas di hati insani". (Au Kama Qal)


(Abu Rushd)

No comments:

`Ibrah Covid 19. Suluhan Daripada Perspektif Islam

Assalamualaikum dan bertemu lagi. sudah lama saya tidak menjengok ke blogni. Harini rasa bersemangat semula untuk melihat blog yang sudah se...