Bismillahirramanirrahim
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Artikel kali ini memerihalkan berkaitan topik kematian yang dilalui oleh manusia. Selamat membaca, semoga mendapat manfaatnya Insyallah.
Pengenalan
Maut, ajal dan mati adalah satu makna yang membawa kepada pengertian
terpisahnya keberadaan roh yang mengisi setiap jasad manusia. Realitinya, topik
berkaitan kematian kurang senang dan tidak digemari untuk dibicarakan. Namun,
sudah menjadi Sunnatullah, sama ada enak di dengar oleh halwa telinga
atau sebaliknya yang pasti semua yang hidup akan mengalami saat ini. Panggilan
maut ini datang pada saat yang tidak diundang bahkan tidak akan diketahui oleh
sesiapapun melainkan semuanya dalam perbendaharaan ilmu Allah S.W.T.
Lazimnya,
kematian merupakan satu perkara yang digeruni oleh setiap manusia. Ini kerana,
kematian akan memutuskan kelazatan dan kenikmatan manusia untuk mengecapi
kemewahan, keindahan, keseronokan, kepopularan dan kemasyhuran yang menjadi
idaman dan impian dalam hidupnya. Atas kepentingan tuntutan dunia seperti yang
dinyatakan tersebut ketentuan maut adalah pemutus hubungan manusia dengan
dunia. Meskipun begitu, bagi sesetengah golongan manusia mengingati tentang
kematian adalah satu perkara yang baik bagi melenturkan jiwa dan memenjarakan
nafsunya kepada kehendak-kehendak yang boleh menjerumuskan dirinya kepada
perkara yang keji. Golongan manusia sedemikian, sentiasa melazimkan diri dengan
perkara-perkara kebajikan yang menjadi bekalan hidup apabila berhijrah ke satu
destinasi yang menjadi tempat pengadilan bagi setiap tingkah laku manusia.
Tuntutan kepada ketetntuan ini disentuh dalam sebuah hadith Nabi Muhammad S.A.W
yang bermaksud:
“Wadhin ibn `Ata’ menukilkan bahawa
Rasulullah S.A.W., jika merasakan adanya kelalaian pada orang-orang yang akan
kematian, beliau mendatangi mereka dan mengetuk pintu mereka, lalu berucap tiga
kali, “Wahai sekelian manusia, wahai pemeluk Islam! Telah datang kepada kamu
semua kematian yang merupakan suatu kepastian. Dia datang dengan segala yang
dibawanya. Dia membawa ketenangan, kedamaian dan berkat yang melimpah bagi para
wali-Nya daripada golongan para penghuni akhirat, yang usaha dan keinginan
mereka tertuju pada-Nya. Ingatlah, bahawa setiap orang yang berusaha pasti
mempunyai tujuan dan tujuan setiap orang yang berusaha adalah kematian; baik ia
mendahuluinya atau didahului olehnya.”
Justeru,
daripada mafhum hadith di atas dapat difahami bahawa setiap individu manusia
akan melalui detik kematian. Kematian yang datang menziarahi manusia itu akan
membawa perkhabaran yang gembira bagi golongan yang takut kepada Allah dan
mengharapkan kepada keredaan-Nya. Golongan manusia yang mendapat jaminan
keistimewaan tersebut sentiasa menginsafi terhadap tindakan yang dilakukan dan
sentiasa mencari peluang untuk melakukan perkara-perkara kebajikan bagi mengisi
ruang hidup yang ada. Individu yang bersifat sedemikian akan mendapat ganjaran
yang istimewa daripada Pencipta-Nya Yang Maha Berkuasa.
Menginsafi Kematian
Kontemplasi tentang
soal kematian bukanlah satu perkara yang merugikan dan memudaratkan kehidupan
manusia. Malah tindakan tersebut, adalah sebahagian daripada persediaan kepada
setiap individu untuk melalui detik getir tersebut yang dikenali dengan saat sakarat
al-maut (sakit saat hampir mati). Bahkan dengan mengingatinya juga akan
menimbulkan perasaan insaf tentang hakikat kejadian manusia, objektif
penciptaannya dan ujian yang sedang dihadapinya. Secara tidak langsung, ia
dapat melembutkan jiwa yang keras dan melemahkan keinginan dan ketamakan nafsu
serakah yang sentiasa mendorong manusia
bersifat kebinatangan.
Al-Imam
Jalaluddin as-Suyuti dalam karyanya “Syarh as-Sudur bi Syarh Hal al-mawta wa
al-Qubur” menukilkan satu riwayat daripada al-Barrara’ ibn Azib menjelaskan
bahawa:
“Kami pernah pergi Rasulullah S.A.W melawat
jenazah seseorang daripada kaum Ansar. Kami mengikuti menghantarnya sampai ke
kubur. Ketika jenazah dimasukkan dalam lubang kubur, Rasulullah S.A.W duduk dan
kami ikut duduk di sekeliling baginda; seakan-akan di kepala kami terdapat
burung sementara di tangan beliau terdapat tongkat yang dihentakkan di tanah.
Baginda mengangkat kepalanya lalu berkata, “Mohonlah perlindungan daripada azab
kubur.” Beliau mengulangi sabdanya sehingga dua ke tiga kali. Baginda berkata
lagi, ”Jika seorang hamba mukmin akan meninggalkan dunia menuju ke akhirat,
turunlah beberapa malaikat daripada langit dengan berwajah putih seakan-akan
matahari dengan membawa kain kafan dan minyak dari syurga. Para malaikat ada
pada jarak sejauh mata memandang daripada si mayat. Kemudian malaikat maut
datang dan duduk di sisi kepalanya lalu mengucapkan, “Wahai jiwa yang tenang,
keluarlah menuju pengampunan dan keredaan Allah.” Serentak dengan itu,
keluarlah nyawa seperti mengalirnya air meskipun orang sekeliling tidak
melihatnya. Roh tersebut dikafankan dan diletakkan minyak wangi oleh para
malaikat. Wangian yang keluar tersebut seperti aroma minyak kastur yang paling
wangi di atas muka bumi.
Kemudian para malaikat naik ke langit. Mereka
tidak melintasi satu kumpulan malaikat melainkan disambut dengan pertanyaan,
“Siapakah roh yang memiliki aroma yang wangi,?. Mereka menjawab, “fulan Ibn
fulan, dengan panggilan nama yang paling indanh semasa hidup di bumi.” Apabila
sampai di langit. Mereka meminta dibukakan pintu dan roh yang diiring tersebut
dibawa melalui langit yang terendah sehinggalah ke tingkat langit yang
tertinggi (langit ke-tujuh). Lantaran itu, Allah berfirman dengan mafhumnya,
“Tulislah buku catatan hambaku di Illiyin (orang yang melakukan
kebajikan) dan kembalikan roh tersebut ke tanah kerana sesungguhnya Aku
menciptakannya dari tanah dan daripada tanah Aku kembalikannya serta Aku akan
keluarkannya pada suatu hari nanti.”
Berbeza
pula dengan pula dengan individu yang ingkar dan kafir. Al-Barrara’ ibn Azib
menjelaskan bahawa:
“Sekiranya manusia itu dikategorikan sebagai
kafir meninggal dunia, akan datang kepadanya para malaikat dengan wajahnya yang
hitam dengan pakaian bulu yang tebal. Mereka duduk di sekelilingnya pada jarak
sejauh mata yang memandang. Malaikat maut yang datang dan menyeru kepada roh
tersebut “Wahai jiwa yang buruk, keluarlah menuju pada kemurkaan dan kemarahan
Allah,!”.
Apabila nyawa terpisah daripada jasad ia
digambarkan seperti mencabut besi pemanggang daripada bulu yang basah. Roh yang
dicabut tersebut di bawa naik ke langit. Para malaikat yang mengiringi roh
tersebut melintasi kumpulan malaikat di langit melainkan ditanya, “Roh siapa
yang buruk tersebut.” Mereka menjawab,”fulan bin fulan. Apabila sampai dipintu
langit malaikat meminta izin supaya dibuka pintunya, namun permintaan tersebut
tidak dibenarkan.” Peristiwa digambarkan melalui firman Allah S.W.T yang
bermaksud:
“ Sekali-kali
tidak akan dibukakan bagi mereka pintu-pintu langit.”
(al-`Araf:40)
Lantaran itu, Allah berfirman dengan
mafhumnya, “Catatkan amalan orang itu di Sijjin (orang yang derhaka).
Roh tersebut akan dicampakkan pada lapisan bumi yang paling bawah. Roh tersebut
akan disiksa dengan azab yang pedih. Kuburnya akan disempitkan sehingga hancur
tulang-belulang. Begitulah sebahagaian daripada balasan azab yang bakal
dikenakan terhadap jiwa-jiwa manusia yang ingkar dan degil dengan perintah
Allah S.W.T.
Kesimpulan
Secebis kisah
daripada perjalanan manusia menuju ke alam barzakh sedikit-sebanyak akan
memberi pengajaran kepada manusia untuk hidup taat kepada perintah Allah dan
menyumbang bakti untuk kehidupan sejagat. Dalam situasi ini, berfikir dan
bermuhasabah tentang kehidupan pasca-kematian bukanlah satu kisah dongeng yang
direka untuk menakutkan manusia. Sebaliknya, ia adalah satu pengalaman ghaib
yang bakal dilalui oleh setiap individu yang bernafas. Kehidupan seseorang
insan akan lebih bermakna dan menguntungkan jika setiap saat yang ada diisi sepenuhnya dengan amal kebajikan yang
menjadi bekalan untuk sampai kepada terminal pengakhiran kehidupan. Keyakinan
tentang pengalaman ghaib seperti diberitakan melalui al-Qur’an dan al-Sunnah
hanya dapat diyakini oleh insan yang memiliki keyakinan yang jazam terhadap
kekuasaan Allah S.W.T. Bagi individu yang tidak mempercayainya ataupun
berfikiran waham (keraguan) sudah pasti kedangkalan akal fikiran tidak
dapat menerima berdasarkan kerasionalan fikiran manusia yang terbatas. Justeru,
bagi individu muslim yang beriman sepenuhnya bermuhasabah berkaitan kematian
akan mendekatkan diri dengan Pencipta dan sentiasa mengharapkan rahmat dan
pertolongan-Nya apabila sampai pada saat sakarat al-maut kelak.
-Abu Rushd-
No comments:
Post a Comment