Wednesday, May 7, 2008

Konsep Imperialisme


Imperialisme


Imperialisme ialah suatu keadaan penguasaan sebuah negara atau lebih terhadap negara-negara lain dari sudut ekonomi, ketenteraan, politik, budaya, pendidikan, undang-undang, teknologi dan lain-lain.

Imperialisme baru merujuk kepada fenomena kebangkitan semula ketamakan, rasa ketuanan yang melampau dan keinginan meluaskan hegemoni kuasa, pengaruh, dan sebagainya kepada sistem keamanan dunia dengan tindakan unilateral dan dasar pre-emptive war dan penggubalan undang-undang yang bercanggah dengan prinsip keadilan sejagat dan dasar yang disepakati bersama. Ia seiring dengan keghairahan untuk membentuk diri sebagai sebuah empayar.

Imperialisme baru adalah kebangkitan semula semangat dan amalan penjajahan lama dengan topeng dan slogan baru dan juga dengan dakwaan untuk membawa demokrasi, kebebasan dan nilai tamadun yang lebih tinggi untuk kesejahteraan bangsa-bangsa di negara muslim yang tertindas atau yang tersalah urus. Imperialisme baru juga merupakan negara pengganas yang menggunakan hujah untuk menghapuskan pengganas dan mahu memusnahkan senjata pemusnah besar-besaran negara lain untuk menjadi satu-satunya kuasa adijagat di dunia ini dengan Senjata Pemusnah Besar-besarannya yang tercanggih. Imperialisme baru, kini mungkin menggunakan pakatan ketenteraan yang kuat dan mengheret beberapa negara lain untuk menjadi alat peluasan dan penjagaan pengaruh hegemoninya di samping memperkuda badan-badan dunia seperti PBB, Majlis keselamatan, Bank Dunia dan sebagainya sebagai perkakas untuk mengabsahkan tindakanpenjajahannya. Dengan projek "New American Century" dan Dasar Luar Negaranya yang baru, Amerika dan sekutunya berubah menjadi kuasa penjajah baru yang mengancam keselamatan dunia Islam dan negara yang tidak sehaluan dengannya. Tindakannya yang bertopengkan kempen memerangi terrorisme global menjadikan seluruh negara, umat dan ajaran Islam sebagai sasaran dan mangsa.

Penjajahan fizikal keatas negara-negara Islam bermula pada awal abad ke 16. ia dipelopori oleh kuasa-kuasa barat seperti Portugis, Belanda, Sepanyol, Peranchis, Britain dan lain-lain lagi. Mereka memulakan dasar hegemoni ini atas prinsip “white men’s burden” atau bebanan ke atas masyarakat barat untuk mentamadunkan dunia yang dipenuhi oleh masyarakat barbarik. Walau bagaimanapun maksud yang tersembunyi di sebalik semua ini ialah impian dan cita-cita mereka untuk menguasai dunia bagi kepentingan ekonomi dan politik serta dendam yang sentiasa membara.

No comments:

`Ibrah Covid 19. Suluhan Daripada Perspektif Islam

Assalamualaikum dan bertemu lagi. sudah lama saya tidak menjengok ke blogni. Harini rasa bersemangat semula untuk melihat blog yang sudah se...